Bra dagar (:

Nu har vi haft bra dagar.

Pizzan har inte tagit ett enda "snedsteg" på 2 veckor. Dressyren släpper för varje vecka mer och mer, "hoppat" bomhögen ute på banan några gånger med nya hoppsadeln och han är lika lugn som vilken häst som helst, var ute på slingan både idag och igår och har kunnat trava massor och galoppera en del - utan minsta hastighetsproblem. Han tog 3 större travsteg idag och när jag höjde handen lite som förhållning så gjorde han inga mer försök efter. (:

Daiko fick små bett från djur eller liknande häromveckan, precis i sadelläge, och kunde inte ridas på 5 dagar, longering och skrittmaskinen fick det bli. Inte optimalt inför tävling men han var så duktig i galopparbetet idag så han har inga problem att tävla på söndag ändå. Var rädd för att han skulle bli lång och bara dra mig framåt då han fortfarande är relativt omusklad, men efter uppvärmningen idag så blev hans endast lång 3-4 steg när jag gick från väldigt ökad galopp till arbetsgalopp igen. Superfin han med (:

Snuttehunden är söt som vanligt, jag pluggar igen, det är bra väder, det känns bra inför tävlingar - nu kör vi!


Jag verkar ha min "sak": Köpa omusklade, spinkiga, mer eller mindre galna, fartfyllda hästar.

Irish Shadow
Min älskade D-ponny, 145.5cm, import Irland, okänd härstamning, född 1990 - död 2008.

Skitsmal, underhals och omusklad när hon kom. Pigg som en 3åring hela tiden, drog i sitt eget tempo. Sprang om varmblod på 175cm hur lätt som helst. Mot slutet på en fälttävlan i Örebro frågade folk om hon var hingst för att hon såg ut som ett muskelpaket, riktig hingstkaraktär i musklerna.
R.I.P

Vesuvius II
"Pizzan", ca 163cm, import Holland, född 2002. e. Olivier, ue. Irco Polo

Bra hoppstam, kollar man på andra med Irco Polo i släkt så har dom alla ungefär samma byggnad; lätta i typen och lite högre i bak och framdel, relativt till ryggen då. Var skitspinkig, hade en enda muskel - underhalsen, kan springa till han stupar.. Ser rätt bra musklad ut nu. 1/4 fullblod har jag för mig.
Världens finaste häst, världens svåraste häst..

Daikin van sint Paulus
Lilla D, ca. 170-173cm, import Belgien, född 2003. e. Kashmir van Schuttershoff, ue. Concorde

Bra hoppstam här med, köptes när han fyllde 6 och hade då bott i Belgien, Sverige, Danmark, Sverige, Sofia Kroon (Sverige) och sedan med mig stod han ju hos Siri Swärd tills vi fick plats i Solla.. Flyttat för för mycket..
Var också jättespinkig, omusklad, snemusklad i ryggen (endast muskler på ena sidan ryggraden).
Lätt på hinder är han eftersom han inte ändrar hastighet och aldrig stannar, men betydligt svårare än man tror. Väldigt outbildad än så länge. Mycket häst att hålla ihop, lång kropp, långbent bak = blir automatiskt framtung, innan hans rumpmuskler kommer komma till iallafall.

Ska be "sadel-Christine" om bilden hon tog på Daikin när vi precis köpt honom (1v efter) och jämföra med nu. Har vissa bilder från när vi haft han 1,5 månad där han ser hemsk ut också då, men det är inget mot när han precis kom. Han vägde mindre än Pizzan gör nu, trots att han är kanske 9 cm högre, grovare i modellen osv. Rumpan var obefintlig, revbenen stack ut.


Pizzan & Daiko, augusti 2009. Bästa vänner, leker hela dagarna.
Pizzo med arslet hitåt (;
Kul att P har varit på tävling och är knoppad och glanssprayad, D har gått i hagen och rullat sig..


Kommentarer
Postat av: isabella

tack för tipset =) men stoppet vet jag varför. jag fick aldrig tillbaka henne och vi kom fel och när vi ligger fel släpper jag bara allt och rider iväg henne, det har hänt flera gånger! ;)

2010-04-14 @ 16:38:27
URL: http://isabellaf.blogg.se/
Postat av: isabella

Okej =) Har skrivit lite här: http://isabellaf.blogg.se/category/ny-lasare.html om du vill veta något mer så är det bara att fråga :D

2010-04-14 @ 21:05:45
URL: http://isabellaf.blogg.se/

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback