Kiladalen 25/4

Varit ute och tävlat igen, denna gången med Pizzan.
Dressyrtävling hos Kiladalens Lantliga Ryttarförening, LA:1 och LA:3.

På framridningen fanns det alltför mycket att titta på, en bäck som rann nedanför, ett plakat, en vattenpöl, färgskiftningar i underlaget -  you name it. 10 min innan första starten LA:1 så höll jag på att stryka mig då ju mer jag försökte putta in bogen i vänstervarv verkade han bara vilja ställa sig på bakbenen. Han var alltså så spänd som det bara går.

Väl inne på banan hittade vi en vattenpöl som spöke och sedan var det start - en ritt utan några missar men när P blir spänd blir ryggningen och ökade skritten inget vidare. Trodde jag skulle förlora helt på den ritten.
Som Annette säger: Han är ju så jävla snygg när han är spänd och blåser upp sig. Och denna gången var han så spänd med skillnaden att han fortfarande höll ihop kroppen och jobbade på bra med baken.
Dom ropade ut mina procent när jag skrittade av/fram (30 min mellan starterna bara) och det blev 71,58%!! (rekord för oss)
Eftersom jag själv inte tyckte det kändes så bra när han var så spänd så trodde jag att domaren låg skithögt och att övriga skulle ligga ännu högre. Men icke! Startade först, räckte hela vägen fram och en vinst i LA:1 (:

Nästa klass LA:3 tyckte jag själv att han var så himla fin och avspänd, och väldigt trött. Jävla domarkärring säger jag bara. Fick en 8a, på ökade galoppen när han skenade och jag bromsade. Sedan massor irriterande 6or på skänkelvikningarna och förvända galoppen. Tycker jag förtjänade 6+7+7+8 i dom faktiskt!
T.ex. när vi gör en superfin och jämn skänkelvikning och kommer ut precis vid bokstaven och hon kommenterar att jag ska tvära mer? Vadå, så jag ska göra som alla andra som fick bättre poäng än mig och komma ut innan bokstaven? Idiot.
Räckte iaf till en 61,61% därav vi hade 2st missar i slutet när han inte orkade mer (trodde jag aldrig jag skulle säga om P men han stod faktiskt och kunde inte hålla ögonen öppna i väntan på prisutdelningen) och jag tyckte att jag hade förtjänat iaf 64% om man jämför med resterande ryttare i klassen.
Blev 5a av 9. Utan misstagen hade det räckt till en 3e och sista placering. Stör mig hur domaren dömde snarare än att det "bara" blev 1 rosett.
Hellre 1 blå/gul än 2 andra?

I det stora hela är jag supernöjd med LA:3ans ritt (misstagen gör mig inget, som sagt var han trött) men inte med poängen. Var relativt nöjd med LA:1an i o m att vi inte hade några misstag och att han höll ihop kroppen, och är överraskad och supernöjd med poängen! Såklart, vem är inte nöjd med över 71%? (;

KLRFs hemsida, min prisutdelning på förstasidan: http://www.klrf.net/
Resultatlistor: http://www.klrf.net/Dressyr/Resultat/ResultatKLRFDH100425.html


Får ta ett blogginlägg ikväll/imorgon med bilder från tävlingen (:

+ i kanten att jag fick MVG på muntliga examinationen och i slutbetyg idag!

Kommentarer
Postat av: Catago - Hästbloggen för dig!

grejen är att han går bra innan när jag rider runt, brukar rida i galopp då pch gasa på honom lite, men så fort man gjort halten i uppridningen börjar han segna till och i serpentinerna så fullkomligt dör han :P

funderar på att prova att "låtsas" tävla och rida fram med 2 spön men bara använda ett, sen när jag kommer in på banan slänga det ena och om han dör kan jag korrigera honom rejält med det andra :P

2010-05-04 @ 15:31:55
URL: http://catago.blogg.se/
Postat av: Elina

Kan du inte lägga bilder på dig då du var yngre och på hur du ser ut nu, samma sak med dina häster vore intressant så man får se en bild för du skriver så mycket om hästarnas utveckling ännu roligare att se hur du med har förändrats, bara ett förslag hehe ha det bra

2010-05-04 @ 16:41:04
Postat av: Ewa

Grattis!!!

2010-05-04 @ 19:31:10
URL: http://saraconnemara.wordpress.com
Postat av: Sabina

sv: JA!!! :D Skitkul är det!! :)

2010-05-04 @ 20:26:29
URL: http://szander.blogg.se/
Postat av: isabella

Sv: jo hon är väldigt pigg när jag sitter på, men när jag inte sitter på och i hanteringen är hon huuuur lugn som helst :P tur att det inte var tvärtom haha

2010-05-04 @ 20:42:01
URL: http://isabellaf.blogg.se/
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

SVAR: Tack för tipsen, fick några idéer nu! :)



Bulan är hård, ingen svullnad alls. Som vi fått höra av vår bekanta (som fick sin hästs karprygg behandlad hos equiterapeut) så var denna bulan själva ryggraden, typ som en quasimodorygg... ;p Det var visst muskelspänningarna som gjorde att ryggraden ville "dra upp sig".

2010-05-04 @ 20:58:00
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback