Tävlingsdags igen..

Igår, 18/4, var det tävlingsdags för Daikin igen.
100 + 110cm bed. A:0/A:0 i båda och avd. A för oss, Söderköping utomhus.

Med em missberäkning på hur dags min klass kunde tänkas starta och med massor massor strykningar så kom vi dit i sista sekunden - precis när 100cm klassen började. Eftersom jag inte hann gå banan så var jag tvungen att se ett par starter för att lära mig banan såklart, när jag väl kunde den så var vi så så sena.
Blev en stressig, jättedålig framridning även om sprången jag hoppade fram kändes helt okey så hann jag aldrig komma igenom Daikin tillräckligt för att få honom lättvänd och eftergiven.

Väl inne på banan så råkade ryttaren före mig ut för en otäck avfallning och vi fick skritta 25 minuter i väntan på ambulans, sedan gav dom mig max 5 min att galoppera några varv där inne och ta första hindret en gång innan start. INTE optimalt med ass framridning och sedan 30 min skrittande innan starten.

Rundan gick finfint, han studsade runt allting lätt, inkl. vattenmatta och mur osv. Han har i och för sig aldrig tvekat på sånt, roligt med lite fler sånna hinder nu - mer utslagsgivande, och nyttigt.
I omhoppningen så hoppade han super, fick upp tempot helt okey men iom. framridningen var han inte så lättvänd som han brukar, hoppade lite snett över ett hinder och hade fått en faranterad topp 5 placering om jag bara varit där i tid.. Skiljde mänligen på 1 hundradel från mig till dom två före, 2 hundradelar till dom innan osv.
0+0fel. Blev trots allt en 10e placering (49 starter, 13 placerade) (:

I 110cm klassen var jag bättre framriden och allt flöt på som det skulle. Många bommar föll i denna klassen för andra ryttare (första utanför placering hade 4 fel i grunden), väl medveten om vilka hinder som var svåra så fick jag honom helt perfekt på dom, om jag får säga det själv.. (;
Gick in som 3e sista ryttare och visste att bara 0a skulle ge placering. Gick SUPER i grundomgången, helt underbart bra och bra avstånd på allt utom 1.
Väl i omhoppningen kändes han relativt trött och jag tog alla de långa svängarna jag kunde. Typiskt att det hinder alla hade varit i men som aldrig hade rullat av SNUDDADE vi vid och det föll ju såklart. Gjorde mig ingenting, irriterande detalj bara (:
0+4 fel med en tid som annars hade räckt till en 4e placering blev istället en 5e placering (28starter, 7 placerade) då den innan mig hade 0+1 fel, alltså endast 3st som dubbelnollade..

Lilla D's 4e (8de start) tävling i avd. A och hittills har vi med oss 4 rosetter hem (3a regional LFK 100cm, 6a lokal Kinda 100cm annars).
Nästa tävling för Daikin är den 2/5 då vi går 110+115 i Nykyrkas regionala.

Idag har vi haft ute equiterapeft-Malin till båda hästarna. Pizzan var hon jättenöjd över utvecklingen (som hon såg för ca 5v sedan, Daikin har hon inte sett innan) och det är bara fortsätta så som jag gjort, + i kanten för att han höll sig jättelugn denna gången!
Daikin tyckte hon jättemycket om, både typ och lynne osv. Perfekt i bakbenen och lite sne i länd och någon muskel fram, som hon är rätt säker på är sen förr (då han var jättesne överallt när vi köpte honom). Ska öva på att strecha honom mer fram och hon visade hur jag ska strecha en annan muskel som var spänd. I övrigt var han öm i senorna i skenbenen fram vilket vi båda är säkra på endast är träningsvärk sedan tävlingen igår (:

Lägger in bilder från tävlingen senare ikväll!

Kommentarer

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback