Med varning för extremt långt inlägg om vad jag fick veta i Gävle.

Igår var jag en snabbis i Gävle, för er som missat det. Motorväg hela vägen om man åker via Sthlm, gick på lite över 3h upp. 3 + 15 kanske. Insåg att den "lilla hålan" var större än vi trott, i alla fall i befolkning. Över 90k inv.!
Hittade inte en enda restaurang som INTE vad gulingmat, bara sushi och kina och thai överallt. Tog en affärslunch på något kinaställe som såg rätt mysigt ut, dock så var nog maten bättre för de som åt den vanliga billiga lunchen istället för vår dyra lunch á la snålt om mat och inte ens såsen hade någon smak..

Vidare till snubben vi skulle träffa, jag är för lat och behöver rita för att kunna förklara exakt allt skit av vad han förklarade för mig ang. sömnproblemen osv, och vad gällande hypnosen så är det bara skitsnack att det fungerar så som på TV, även enligt killen vi träffade. Det är så "enkelt" att vårt undermedvetna reagerar innan vårt medvetna, endast i 0,36 sekunder innan och det är det man vill åt att ändra på. Inte att den reagerar, utan hur och på vad - genom "hypnos" att prata med det undermedvetna och röra runt lite där, som i pappas fall gjordes när det gällde hans fobi.

Enkelt sagt så behöver jag först lära mig att andas som man ska, jag är totalt okapabel att andas som en vanlig människa för tillfället. Sedan flera år. Med magen. När jag andas in dras magen in istället för ut och fylls med luft, mina andetag blir alltså 1,5-2 andetag på varje 1 andetag en normal person tar. Jag andas för kort och för högt upp. Pappa har också haft de här problemen (ja, jag och pappa är exakt lika på alla sätt) och han kände då samma sak som jag: att vingar man sig själv att andas rätt så känns det som om man kvävs både i in och utandningen och får någon slagts lugn panik att man inte ska hinna med nästa andetag. Pappa fick öva i flera år för att detr ska fungera, så det är väl bara att jag börjar. Dör jag så slutade jag andas för att jag försökte andas.

Detta + massor andra faktorer om hjärnan och nervsystemet som inte kan förklaras i endast ord i en blogg, där både pappa och jag kan använda hjärnan till 834 saker samtidigt och därför inte låter hjärnan gå ned i sin svacka för att gå upp igen, vilket den SKA göra efter 2h för att fungera bra som den ska. Istället för att den går den banan som den är menat att gå sedan 5000 år sedan så låter vi den gå och stöta relativt högt upp hela tiden. Det gör det omöjligt för hjärnan (+ i mitt fall kroppen också) att slappna av så pass att den faktiskt vilar, även när jag försöker sova.
Brukar få kommentaren att jag alltid verkar vara uppe i högvarv. Och det stämmer väl enligt det här, eran hjärna får vila när ni fokuserar er på endast en sak. När jag fokuserar mig på endast en sak så kan jag samtidigt tänka på 4 andra saker, titta på både tv och datorn och lyssna och prata uder tiden. Vilket jag gör, och inte kan stoppa.

Rätt kul när han gav den stora fina förklaringen på detta (betydligt bättre än min, haha) och jag samtidigt satt och nynnade på en låt vi hört i bilen + tittade på byggarbetarna samtidigt som jag pillade med mobilen och lyssnade på honom. Smack in my face med förklaringen.

Hjärnan vilar och arbetar nämligen när man fokuserar på bara en sak, som en bok (TV är jobbigare för hjärnan). Hjärnan ska göra detta efter 2h för att fungera som den borde, = sluta stressa. (därav fikapaus på jobb, sedan lunch, sedan ficka, sedan slut osv)
Jag och pappa klarar inte av det här tankar och annat går alltid åt alla håll. Ni som gick högstadiet med mig vet att jag alltid satt och trummade med fingrarna när jag jobbade, vilket är ett typiskt exempel på detta..

RIDNINGEN däremot är det enda tillfälle min hjärna går ned i svackan. Jag KAN inte tänka på annat medans jag rider, jag måste ha kroppskontroll, jag måste ha koll på hästens form och ben och rygg och att den sätter benen rätt i den där öppnan och att jag vänder vid rätt bokstav = jag håller mig upptagen och tänker på massa saker, så mycket saker att jag inte behöver tänka efter på det. Och då tyckte jag att jag fortfarande tänkte på så mycket saker så hjärnan borde vara uppe och "stöta", men sålänge man fokuserar på en och samma sak och inte tänker på anra saker som inte hör till. så är det tydligen samma sak som att fokusera på bara en bok. Men i mitt fall bättre, för min kropp får röra sig också.
Jag har lite svårt att sitta still.

Mycket mycket text, antagligen inte ens något någon förstår utan att jag ritar upp allt han gjorde ändå. Men jag gav det ett försök.
I natt sov jag hyffsat, var dags för det nu igen efter många nätter med mycket lite sömn. Hade drömmar om att min syster åt upp allt godis jag hade gömt som var mitt, hade hon som tur inte gjort. Och nu ska jag "plugga" dressyrprogram.

LA:6 var betydligt mer samlat än jag trodde:
http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_236/ImageVaultHandler.aspx
http://www.stallbacken.webbland.se/dressyr/program/LA605.html

Kommentarer
Postat av: emelie -

Fin blogg :)

2010-01-26 @ 15:30:56
URL: http://mewlii.blogg.se/
Postat av: tove

haha, jo samlat är det verkligen och jag SKA så mkt komma upp och se ert samlade pogram på första färden! spännande! och han den där hypnos farbror verkar inte allt för knäpp ^^ Go jennifer Go! eller .. sov jennifer sov!

2010-01-26 @ 15:58:32

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback