Sitsstudie!

Igår tog jag och Pizzan en tur ut på slingan, och så så duktig som han var!
Tröttnade på att han kastade sig för minst blomma som hade annourlunda färg (okey, lila kanske är en läskig färg - men när man rider runt ett BLÅTT fält och han kastar sig så fort edt blir lite lilla blommor mitt i? Tönt!) och bestämde mig för att rida igenom all läskig växtlighet. Då minsan gick det bra, och efter det kunde jag galoppera fram och tillbaka utmed ena sidan av fältet utan problem.
Visst han ligger på och vill springa fort fort fort, men med lite övertalning så gick det tydligen lika bra att göra det i någorlunda arbetsgalopp med superfin bakbensaktivitet, ihop med kroppen och fin i formen. Fram mot slutet lade jag ned honom i en låg avgalopperingsform och läg honom rulla så lite långsammare och det fungerade bra även det.
Travökningar är superkul tycker han, så kul att han när jag tänkte trava av bestämde sig för att göra sig riktigt snygg i formen och sedan köra på som bara den av egen vilja. Den travökningen platsade nästan i OS kan jag ju säga. Får som sagt bara hoppas på att "dressyrsadeln" jag provar på tisdag passar, och sedan jobba fram såna fina när JAG vill det också (;

Idag red vi lite på utebanan igen, tyckte inte han gick fram ordentligt först men samtidigt så var han fin i form och bakben. Lille killen kan ju faktiskt få träningsvärk av att hitta dom där fina musklerna som börjar sätta sig över rumpan nu.
Avslutade med några skutt; superfin på krysset, lite mer fart mot hindret på 60cm räcket men lugn efter, lugn och fin mot 90cm räcket med lite mer fart efter - dagens "resultat". Är over all nöjd! Han var aldrig stressad, att han får lite fart är att han tar i. Tror att efter barreringen i Holland så är han så rädd för att slå i att han hellre känner att han hoppar på fart och säkert klarar det, än att provar hoppa på styrka och riskerar att nudda bommen.


Daikin red mor igår igen, på utebanan - gick igenom lite A.S grejer och hon sa att det gick bra.
Idag red jag Daiko och han var superfin i dressyren först, verkligen lätt i hand och lätt reglerbar. Avslutade med några skutt på en oxer inför träningen för Siri på onsdag, han hoppade fint som bara den men jag hade svårt att få bra avstånd trots den bra galoppen. Kanske är att han inte hoppat på ett tag?
Avsultade med 120-125cm i bakkant och då blev det lättare att komma rätt, dock svårare att sitta kvar. Han skjuter verkligen rygg så mycket att jag tappar allting, rena turen att jag landar i sadeln med fötterna i stigbyglarna när han tar skutt på 140 med optimal ryggverksamhet. Och det trots att jag är så noga med att trampa ned ordentligt nu för tiden vid hinder.

På tisdag ska jag be mamma eller Petra filma båda hästarna i dressyren, och Petra filma Daikin när jag hoppar på onsdag.


Har gjort en liten sitsstudie på mig i dressyr på Pizzan.
Första bilden är från Bjärka Säby i juni -09 (vår första placering :D - 2:a i LA:1).
Andra bilden är som tidigare nämnt från när han hade ont i ryggen, nu i juni.
Skillnaden? Hans steg och ryggverksamhet, och som följd: min sits.
Förutom det var det tydligt här hur han säknt ryggen på nyaste bilden - ont i ryggen.

Så nu blir det fokus fokus fokus på det! Ska försöka få bra bilder på Daiko och min sits i hoppningen med.


Kommentarer
Postat av: Matilda

Ojoj det var mycket :P

2010-07-19 @ 11:01:25
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: Catago - Hästbloggen för dig!

tack för tipset! Det kanske kan vara värt att prova :) dock gick han riktigt bra idag på det vanliga tredelade så man kan ju hoppas att han håller på att släppa :)

2010-08-26 @ 14:15:10
URL: http://catago.blogg.se/

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback