Update, again!

Igår var det träning för Annette Solmell igen, red Pizzan och mamma red Daiko.
Nästa gång (tisdag) ska jag rida Daikin för A.S igen, länge sedan sist. (: Behöver nog en liten småkoll med henne då och då på Daikin med och sedan får mamma rida gångerna emellan eftersom hon behöver det mest.

Tillbaka till gårdagen då; jag önskar så så att jag hade någon som kunde filma. Ska be mamma försöka på tisdag med förvarning om att det kanske endast blir sand och svans med på film, plus att jag måste hitta något som kan konvertera den där konstiga filen den kameran filmar i.
Pizzan går superfint. Fick beröm för att han är så markant mycket mer ihop i kroppen redan från start nu för tiden. Och det är han, han börjar med 20-30cm mer genomtramp med bakbenen redan vid framskrittningen. Så ja, det är en stor skillnad på "nu och då".
Han har börjat sparka lite i högergaloppen nu, den som varit det lättare varvet känns nu som det svårare. Förr var han fin i höger och tippade inåt i vänster, med bra spårning och ridning så är han nu nästan rak direkt i vänster även om han böjer sig lättare i höger, däremot som följd har han börjat trycka sig utåt i högergaloppen och varje volt blir betydligt större än den borde - om man inte petar in honom på rätt spår igen och är övertydlig med bogen, vilket i vissa fall idag ledde till rejält höga sparkar.
Denna gång är jag osäker på varför - för att vi kommer åt honom så jävla bra? För att han har ont av sadeln? Kollade efter sadeln och tryckte och grejjade men kan inte se/känna någon specifik spänning efter sadeln. Dessutom har alla spänningarna i korset mer eller mindre försvunnit av att han gått ihop så bra, vilket det inte borde släppa om denna sadel låg dåligt med. Just nu får jag nog bara nöja mig med att han antagligen tycker det är så pass jobbigt bara. Vi får hoppas på det! (:

I övrigt gick han superfint idag, verkligen superfint. Och traven mot slutet var FANTASTISK! Däremot så är jag och A.S överrens om att det behövs en dressyrsadel på honom för att kunna få ihop honom mer ändå och för att utföra rörelser ordentligt. Sitter jag ned i hoppsadeln så räcker det med minsta studs ur sadeln (ja, han är svår att sitta på) för att han ska bli spänd och låsa sig i bakben, kors, manke och bara krypa ihop.

Tadaaaa! Som bönhörd så kommer sadeltjejen ut på tisdag med en "project-sadel" som hon kallar det. Som sagt; en dressyrsadel med hoppunderrede/hoppsadel ombyggd till dressyrsadel. Vad man nu vill kalla det. Håll alla tummar för att den ligger bra på honom, för i så fall får jag behålla den direkt! (:

Oooh, jag kanske blir med dressyrsadel på tisdag. ;D
Sedan är det bara Daikin som ska få en också (:


Jag ska försöka bli bättre med att planera min ridning per vecka igen, ha en plan. På Pizzan går det ju hyffsat eftersom bara jag rider honom, Daikin varierar det ju rätt mycket när jag rider. Kan ju ligga på 1-7 dagar /v och ofta bestäms det inte för ens samma dag - om det inte är något speciellt.

Jag ska också försöka bli bättre på lång och kortsiktiga mål, främst dem kortsiktiga. Försöka bryta ned allt i veckor och inte känna att "dessa 8934 saker vill jag ska vara bättre i slutet av månaden" utan mer en sak per vecka, man dör ju inte av att vara realistisk. (;

Ska göra ett försök till att planera kommande vecka över idag/imorgon, ha lite upplägg över varje dags ridning och ett kortsiktigt mål per häst.



I brist på annat så får ni en bild från en av träningarna jag haft för min vän Petra och hennes häst Pilgrim.
Har hjälpt Petra att hoppträna ett bra tag nu regelbundet, ridit honom själv i dressyr/markarbete när hon är borta/sjuk osv. Nu i början av nästa vecka var det tänkt att det skulle hoppas lite igen efter halvvilan han haft, och antagligen så skulle jag (för första gången faktiskt) prova hoppa honom. Har ju bara instruerat från marken i hoppningen tidigare så det kommer bli skitkul! Och ger mig en fördel till kommande lektioner, då det alltid är lättare att ge bra tips om man själv hoppat hästen, såklart.
Petra har även flyttat in hit till mig, tills hon hittar en lägenhet. Men vad kan vara bättre än att ha sin bästa vän boende i rummet bredvid? (;

Här hoppar dem 120 och fotot är taget i början av maj.


Kommentarer
Postat av: Matilda

Snygg bild =)

2010-07-17 @ 12:30:46
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: Catago - Hästbloggen för dig!

då har du och jag lite tvärtomproblem, jag har svårt att hitta såna som passar mina stora vader ;P

så jag har dessvärre ingen koll på stövlar som är långa och smala ;)

2010-07-17 @ 14:32:23
URL: http://catago.blogg.se/
Postat av: isabella

sv: okej :) jag har redan ett balsam jag är nöjd med!

2010-07-17 @ 20:12:50
URL: http://isabellaf.se

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback