What's new and what's not

Helluuuu! Jag är dåligpå uppdatering och dålig på bildern, men här har ni - t o m en bild i slutet ;P

I måndags så kollade equiterapeuten på Pizzan igen då, och det var väldigt tydligt vad och varför problemen var. Spänningarna i manken han haft från början var nästan helt borta - antagligen för att jag bara red i hoppsadeln sista 9 dagarna innan hon kollade honom = inget som trycker. Superkul! Däremot hade han en rejäl spänning uppe i korset, vilket jag visste.
Och vilket vi fick bekräftat beror på dressyrsadeln som legat och klämt på manken. Klämmer den på manken så kryper han ihop och går inget bra med bak utan spänner sig hellre. Han svarar så fint på behandlingen så allt i korset försvinner på endast en behandling, för att det inte ska komma tillbaka så är det enkelt: använd inga sadlar som inte ligger helt perfekt, jobba igenom honom ordentligt och strecha honom varje dag. Och det fungerar verkligen!

Redettpar varv på slingan igår, mest i trav. Och han gjorde ökningar som han aldrig gjort förr, han fick galoppera lite lite - gjorde det lugnt och i en låg "av-galopperings-form". När jag skrittade hem sen trampade han över i skritten mer än någonsin förut. Så härlig känsla att det släpper! (:

I tisdags var även hon ute och kollade sadlarna, provade en ny dressyrsadel som borde passa honom men icke. Han är för känslig, har för runda bogar och frös direkt. Han är en häst som är kort i kroppen men plöstligt kändes han längre än en färja att sitta på och ingen framåtbjudning, han t o m sparkade när jag lade till skänkeln i vänstervarvet - redan i skritt!
Så vi la på min hoppsadel vi vet ligger bra (med mindre ilägg nu i när han släppt ut manken massor! :D ), och så blev han sitt gamla jag igen - framåtbjudningen fanns, han sökte sig nedåt i en låg form direkt på långa tyglar, sparkade inte för skänkeln och trampade över 10 cm mer bara av bytet av sadel. Tydligare blir det ju inte: ingen dressyrsadel fungerar på honom.
Lösningen blir att specialbeställa från ett "projekt" där dom alltså tar en hoppsadels underrede och sätter en dressyrkåpa på. Då blir trycket samma som i en hoppsadel = längre bak än i dressyren, han får sin bogfrihet och jag kan rida dressyr ändå (; Dock lär det ta minst 3v innan den sadeln kan finnas att få..
Och dock fick jag stryka mig från dagens tävlingar, klart jag kunde frösökt i hoppsadel men det känns bara onödigt. Får korta lädren rätt rejält i den för att kuna sitta alls och när jag gör det så måste jag fokusera på att sitta så jag hnner inte med att rida tillräcligt bra. Gör jag nte det blir han ofokuserad och kastar sig för spöken, blir spänd när jag studsar efter avbrott från galoppen osv. = onödigt att starta.

Igår var jag med Daikin hos Siri Swärd och hoppade, han gick superfin och hon var mer än nöjd med hans utveckling. Att han har mer styrka ger honom mer rätta, såklart, och han verkligen hoppar upp sig, är noga med frambenen, ryggen och bakbenen. Allt gick superbra, kunde hålla samma rytm hela vägen på vilken höjd vi än hoppade, behövde knappt taxera alls längre utan det sköter sig ju, som det ska, av sig själv när man har bra rytm och bra bakbensstyrka i galoppen. Avslutade med en lite knöligare bana med svåra svängar på 110-125 cm och det känns så himla lätt!
Siri tyckte också, mitt förslag dock, att det kunde vara en idé nu när juli är en rätt tävlingstorkad månad, att kanske åka med hnom till grannstallet på en av deras CR-hoppningar och starta en 120. Och att sedan när det är tävlingar i början av augusti där kanske rida 115+120 äveb om 120 var en ackumulator, då banorna oftast är mindre tekniska i en sån 120 så kan det vara en bra start. Behöver ju inte alls rida för vinst (:

Däremot kraschade vi i ett hindret, han frös mitt i språngetoch brakade rätt igenom en stor 120oxar = han skallade mig. Tryckte upp hakan underifrån och rätt upp. Så just nu kan jag inte tugga (direkt efter inte ens prata eller svälja, så framsteg!), sträckte nog något i käkfästet, nacken och ryggen. Gjorde rätt ont, ja. Men skam den som ger sig! (:

Sitter ute vid poolkanten här på min trädgård och solar nu med en redbull och en svettande hund bredvid mig, så får nog vara färdigskrivet nu. Vindstilla + 27 grader tror jag, och tangenterna BRÄNNS! :P


Pizzo den senaste tävlingen, när han ballade ut av sadeltryck:
(syns tydligt på andra bilder att han är lång och låg oh tne som han brukar vara, mend enna bild är rätt maskerande på det sättet, lite ser man att han har lägre rygg än vanligt och mer öppen i halsen..)


Kommentarer
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

Men det är ju framsteg iallafall & det är alltid roligt! :) Jag tycker det är mycket roligare att jobba med en häst som kanske haft det lite sämre och sedan se framsteg & veta att det är man själv som stått för jobbet!



Men tyvärr så går det ju på 5sek att förstöra det där förtroendet man byggt upp också om något tokigt händer.. :/

2010-07-02 @ 15:07:56
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

Det är ju jättebra! :) Jag tänkte mer på om man har sån otur att det händer en olycka, det är ju i princip det värsta som kan hända en häst som haft det svårt..



En av hästarna jag rider nu har haft det lite tufft innan också.. Han är snäll men blir lite osäker ibland & har svårt att lita på nya människor.. När man sadlar kan han hugga efter en för att han gått med fel sadel & haft ont tidigare.. men det blir mindre & mindre, han har börjat märka att det inte gör ont längre :)



Det är konstigt med, för både han & hans hagkompis som är en 3-årig hingst är avvaktande mot nya människor.. men när jag var där första gången så kom båda fram & var översociala, det är roligt när de ändå kan känna förtroende för en direkt.. Men så är jag en väldigt lugn & trygg person när jag är runt hästarna också o sånt känner dem ju av direkt :)



Jasså?! vad roligt! :D Jag visste inte att du också bodde i Lkpg? Var har du hästen någonstans? :)

2010-07-02 @ 21:09:21
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Cajsa - F O T O B L O G G



Hej vännen

Åh, skulle du kunna vara snäll och rösta på min söta bild. Man kan rösta 1 gång om dagen, ta endast 2 sekunder och jag kommer bli så glad.



http://www.husmanhagbergtavling.se/index.php?page=gallery&obj=711



Tack på förhand (du behöver inte skriva att du har röstat för det ser jag) <3



Ha en bra dag nu då.

(Fårlåt om jag har skickat detta innan) <3

2010-07-06 @ 06:52:06
URL: http:// www.hallgreen.blogg.se/
Postat av: Catago - Hästbloggen för dig!

ja jag kan verkligen tänka mig att det är "typiskt svenskt" eller vad man ska säga ;P



och ja man får ju respektera ekipagen på banan, men liksom bara vanligt prat borde ju vara okej :)

2010-07-07 @ 22:05:35
URL: http://catago.blogg.se/
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

SVAR: Ja precis, det är nog flera olika sorters broddar som kallas för blindbrodd beroende på vem man pratar med... :P Men jag vet i alla fall att den vi använder ser inte ut som BL på bilden, mer som 6:an.



Jag vet faktiskt inte, det är inget jag tänkt på. Det är liksom mamma och hovslagarens "ensak", jag kan inte så mycket om broddar så jag har mest gått i mammas fotspår. Men jag tycker nog att denna lilla brodden räcker bra för den höjden vi är på och sålänge det är fint väder. Ingen i familjen är heller så "tävlingsfixerade" att vi MÅSTE ut och hopptävla när det spöregnar, men om det vore så så hade vi nog bytt brodd :)

2010-07-08 @ 17:06:30
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

SVAR: Tack för tipset, det kommer jag nog ha mycket användning för! :D



Min tränare tipsade mig om till Trunnerup att göra 8-volt vid domaren, dock hann jag inte så mycket innan jag skulle starta plus att min häst är som en planka när han blir "rädd", men jag antar att det bara behövs mer rutin för mig tills jag kan få honom kontrollerbar igen trots att han är spänd :)



Hade jättegärna övat flera gånger/vecka på tävlingsliknande situationer, dock är dressyrstaketet på klubben och dit kör vi inte så ofta eftersom våra tränare kommer hit. Men ett bord och en stol kan nog locka fram liiite skrämselkänslor hos honom, kan ju börja i den änden... ;) Får försöka få min pappa, som är snickare, att göra några dressyrstaket så jag kan öva här hemma. Dock vill han typ aldrig göra något som är hästrelaterat... ;S



// Tjejen som får typ 4:or på uppridningarna men som siktar på 8:or ;D

2010-07-10 @ 16:14:31
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Rebecca

Hej! Gör mig en tjänst och rösta på mig, nummer 3 "Rebecca & Söta chrissan" här: http://jessiejump.blogg.se/2010/july/tavlingen-ar-igang-1.html

tack i förhand!

2010-07-11 @ 08:52:06
URL: http://minchrissan.blogg.se/
Postat av: Hanna :)

SV:okej :) Det verkar jätte kul att tävla fälttävlan :D

2010-07-11 @ 13:41:01
URL: http://hannabresellss.blogg.se/

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback