ARKS

Hej hallå ja!

Hos ARKS - vill säga Åkerbo Rid och Körsällskap - var vi och tävlade hos i lördags. Jag och Lilla D, 100+110 cm.

I 100cm klassen så är jag lite missnöjd, det går inte starta under 110 på Daikin om man inte bara vill ha följden att han tittar på allt annat och sedan kravlar sig över utan att ens bry sig om att hoppa. Vilket med andra ord var exakt hur denna klass gick till!
Förutom LFKs regionala 100cm i mars (när jag förövrigt kom 3a) så är detta vår fulaste runda. Och helt plötsligt förstår jag nästan dom som kör lite ponnyridning sådär fult på denna nivån, för det verkar ju ge utdelning!
0+0fel och en 5eplacering
blev det trots detta (:

Jag hatar att rida fult, men det blir fult när jag lägger honom på bra distanser och han väljer att titta på något borta till höger istället och helt glömmer hindret, tills han är 0,5m framför det. Däremot är jag riktigt nöjd med omhoppningen i denna klass, och det faktum att han känns normal igen.
Omhoppningen var superfin, relativt tighta svängar och sedan hoppade vi sista hindret i en ca 50gradig vinkel. Tyvärr var det ingen omhoppning med lite galoppsträcka i, eftersom han är så stor så vinner han mer på att gå på 3 när andra går på 5, än att ta lika små svängar som dom andra gör (vilket vi gjorde, men han tappar ju lite fart i svängarna när han får vända på 0,5 galoppsprång istället som för dom små snabba på 4st).

I 110cm klassen var han så otroligt fin!  Äntligen känns det som det ska och han är lite mer fokuserad. Banan i denna klassen var ilte tråkig enligt mig. Han hoppade superfint hela tiden, tyvärr är det 4fel i grunden, vilket är helt och håller mitt fel.
Det var en stor oxer, som man hoppade snett mot väggen, så skulle du aldrig på böjt spår sedan hoppa ett räcke som stod utmed väggen, ca 5 galoppsprång. Borde inte vara några problem, MEN.. Nu när alla distanser låg rätt och han hoppade så jädra fint så blev det helt enkelt så att han hoppade mig ur sadeln på oxern. När jag väl återfick balans och kontroll så hade det gått 3 galoppsprång, och då insåg jag dessutom att hindret utmed väggen stod visst längre in från väggen än jag trodde, en ca 4m in från väggen.
Så vi som var ända ute i väggen när det var två galoppsprång kvar fick dra en nödlösning och hoppa hindret så snett så jag nästan rev stödet med knät = 4fel, då kontrollen var tillbaka men han fortfarande var lite lång och inte hann upp ordentligt.

Jag är supernöjd med 110klassen och inte särskilt nöjd med 100klassen. 110 hade lite mer omhoppningssvängar som passade Daikin och dessutom var det nog bara 3 st som dubbelnollade, så det hade varit roligt att se hur långt vi hade räckt till. Men så är det väl alltid, ingen idé att rabla alla "om". (:

Bilder från tävlingen får ni någon annan dag förutom en rosettbild. Orkar inte gå igenom alla bilder nu, borde plugga!



Förresten.. (; Så hoppade Pizzo bra som aldrig förr igår, igen! Även om det inte är många som vet hur galen (rädd, skenande) han var från början (tränarkommentarer: du behöver inte rida mer, jag förstår inte hur man kan kalla det där häst och hur du vågar sitta på den där, jag skulle aldrig sätta mig eller min värsta fiende på den där hästen) så är det enormt bara det att kunna hoppa honom utan att känna att man riskerar livet.
Så igår så hoppade jag lite själv på utebanan, och snuttehästen gick så fint så fint. Tog varenda förhållning, lät mig taxera själv för första gången och hoppade med superfin rygg och lugnt och avslappnat. Hoppade fram lite på ett minikryss som jag sedan gjorde till ett rättuppstående 80cm, som vi kunde hoppa i samlad galopp med fin rygg (;

Imorgon ska Siri Swärd, min tränare, hoppa honom. Då ska det filmas!



Kommentarer
Postat av: Matilda

Vilken söt bild!

2010-06-15 @ 14:17:00
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback