Day by day

Lite random bilder/filmer i slutet av inlägget.



Tar uppdatering om en häst i taget.

First: DaikINformation (hahah!!).

Daiko gick 100cm klassen i unghästhoppningen i tidsags på hemmaplan på gräs, bara för att Siri skulle få se hur han var. Framridningen gick relativt bra, när jag väl kom in på banan vill säga. Lille D blev helt till sig när det var sånt stoj och stim på hemmaplan så han visste inte var han skulle ta vägen, taktade hela tiden och stod t o m på bakbenen när jag skulle gå in på framridningsbanan. = inte som han brukar..
Framhoppningen gick skit, fick ett enda bra språng och då gick han på 7dubbla spår mot hindret igen. Jag såg distanserna bra men fick ingen respons från D. Låg vi stort och jag försökte få fram och upp honom så var det som att tala med en vägg.
Inne på banan blev han lång, vi fick 8 fel för rivningar och det är inte godkänt på en väldigt liten 100cm bana när det gäller Daikin. Speciellt inte som han låg rätt bra på dom hindren också. Banan var rätt krävande i underlaget. Inte som i NFK där banan blev förstörd, utan den var bara tung och sjönk ihop under hästarna lite.
Visade sig allmänt också - det var 5 klasser och knappt några nollor alls. Det säger väl sitt.

Fortfarande så ska Daikin kunna, vilken distans han än ligger på, kravla sig över 100cm utan att riva. Han kändes inte alls som sig själv och nu är det böjprov på G, imorgon - måndag. Jag tror inte det är något fel på honom, men det är bättre att kolla upp det innan man börjar fundera på träningsvärk, om han är i trotsåldern, om han tappar självförtroendet på gräsplan osv. så att man inte börjar tvinga honom utifall det skulle vara något.
Efter det fick han ta det rätt lugnt, ifall att det är träningsvärk eller dylikt.

Sedan var det terrängbanedebut för plutten! Han blev så stissig så hjärtat nästan hoppade ur hans stora kropp bara av att vara ute på fältet. = Jag hoppade ingenting denna gång, får bli nästa. Däremot tog vi vatten och klätterbackarna och det gick super!
Först i uppförsbacke fattade han inte alls att det var ta fart och bara springa som gällde, utan gick in i en fin form och började jobba i samlad galopp - i uppförsbacke. Knäpphästen då, man får inte glömma att han inte varit med om så mycket och att han är rätt ung. Efter ett tag fattade han dock hur det skulle gå till (:

Idag red jag honom på utebanan, efter att han tagit det lugnt någr dagar igen, och det gick jättebra. Jobbade fint och var rätt uppmärksam, lite bristande bogkontroll pga. att det inte blivit mycket trimmande på länge. Tog ett kryss på ca. 70cm 4 ggr för att känna på honom och han kändes precis som han ska igen.

Hoppas det bara var träningsvärk och att han är fit for fight att tävla igen!
I så fall så är det Åkerbos lokala 100 och 110cm den 12/6 som gäller nästa. Tanken var egentligen att starta 110 + 120 den helgen som tar slut nu på hemmaplan, men i o m hur han känts och att det är på gräs så skippade vi det (:


-


Pizzo då.

Sedan sist så säger jag bara JAAAAAA!

För det första så hoppade jag honom i tisdags igen och han hoppade ännu bättre än sist! Går verkligen framåt nu! Mer eller mindre startklar för hopptävling.
Förutom det så fick jag igenom honom som aldrig förr i fredags i dressyren, trampade under sig så han sköt mig ur sadeln i galoppen, gjorde travökningar stora och fina nog att ta hela banken i ett och samma travsteg. Skritten var bara WOW! Superfin med andra ord!
Likaså igår, lördags, så fick jag honom lika fin och med ännu bättre ökningar. Helt otroligt vad han tar i lille killen!

Idag så var det då tävling för plutten. LB:3 och LA:3.

LB:3:
P blev avslappnad på framridningen och riktigt fin, aldrig fått honom så avslappnad till första klassen förr. Det enda jag önskar mer av var stöd i tygeln, ökningarna blir ju inte lika bra när man inte har så mycket att rida fram till.
Väl inne på banan tappade han fokus helt, blev lite tveksam i formen ibland eftersom han ansåg att utsikten var mer intressat än att jobba som jag bad om. 61% och jag är inte nöjd alls med hur okoncentrerad han blev!

LA:3:
Superfin på framridningen, lite bättre fram till handen även om inte så pass som jag önskar.
Inne på banan så gick han SUPER enligt mig, ett enda misstag fick vi: han blev rädd och kastade sig i ena hörnet av den förvända galoppen och bytte galopp medan han kastade sig. Bryta av och fatta nytt - sen gick det fint. Tyvärr får man ju inte en andra chans. Förutom det var det ena skänkelvikningen som var lite ojämn, tappade baken lite i början men inte så farligt mycket och kom igen rätt fort. 58,71% blev det och det var samma domare som sist som dömer ner mig lite. Han var verligen fin i formen i denna klass, aldrig ens hög i nacken!
Gör man en så pass bra ritt tycker jag man bör få minst 60%, men det var 5 st som fick sämre än mig så jag antar att jag får vara nöjd - med tanke på vilka mer som startade mina två klasser.

FEI:s inledande för 5- och 6åringar med kval gick nämligen idag också och det var flera av dessa fina maffiga unghästar som använde LA:3an som framridningsklass. Såna hästar som får 9or på gångarter utan problem ni vet.

-

Nu blir det FILMER. Bilderna gick inte ladda upp just nu så dom kommer i ett inlägg såfort det fungerar som det ska igen!



Pizzo och jag hoppade lite:






Kommentarer
Postat av: Alissa

Skulle uppskattas om du la in någon bild på dig med och skrev lite om dig också :)

2010-06-06 @ 21:37:15
Postat av: Matilda

sv: Hmm det är klart, skulle aldrig rida utan sadel på ridbana :P

2010-06-06 @ 22:42:41
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: Hanna Ling

Vilken fin blogg du har! :)



Fina bilder, och en grymt söt ponny! :-D

2010-06-07 @ 13:56:16
URL: http://shettisgalen.blogg.se/
Postat av: Hanna Ling

Vilken fin blogg du har! :)



Fina bilder, och en grymt söt ponny! :-D

2010-06-07 @ 13:56:54
URL: http://shettisgalen.blogg.se/

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback