World Is Mine

Sådär då.
Var visst nästa måndag som equiterapeuten kommer, hovslagaren denna vecka..

I går, söndag, så red jag då dressyrträning för A.Solmell igen på Pizzan, nu i hoppsadel som tidigare nämnt - och även om jag fick typ 195534 gånger jobbigare för magmusklerna att sitta ned i den sadeln så var det bland det bästa som hänt oss. Han gick som en GP häst tillslut!!
Jobbade som aldrig förr, och A.S höll med om vilken skillnad det blev främst i traven då bakbenen kom in optimalt, även i galoppen där han jobbade lika bra. Mycket snabbare reaktion på min ytterskänkel och dessutom med bättre bogfrihet så kom bättre följsamhet runt innerskänkeln. Att man ska behöva ride dressyr i hoppsadel för att det ska gå som bäst? (;

Idag var jag iväg med honom til Siri igen, fast idag bara för att låna ridhuset - rida honom själv på annan plats, hoppa bana på hennes hinderpark och han var så supersuperfin som det bara går. Snacka om att vinkla haserna och jobba i uppförsbacke i samlad galopp fram mot hindren, för att sedan hoppa med sån rygg så jag första språnget, innan jag var berädd, slog i framvalvet i säkerhetsvästen. Därefter landade vi i arbetsgalopp som ingenting och lullade runt på alla hinder där, oxrar och räcken på rakt och snett spår, tittiga hinder, räcke - oxer med 3 korta galoppsprång imellan osv. där han t o m stod emot själv för att kunna få plats och hoppa perfekt.
Hoppade bara upp t o m 80cm, även om han hoppar ca 110-120 ändå. Tanken var att jag skulle rida lite banor på honom men jag kom bara upp i 3 hinder i följd. Hoppade så fint och lugnt innan jag väl tänkte ta banor så han hann bli för trött - då blev han lite springigare igen och lyssnade inte riktigt på förhållningarna inför hindren.
Valde att avsluta med ett enkelt lugn språng då, klart man är trött om man med bara en enda skrittpaus har hoppat så fint och samlat i ca. 50 minuter - lika bra att låta honom sluta då än att han ska tro att varje hoppass är så jobbigt att man måste bli osams om hastigheten mot slutet.

Därefter fick Daikin gå 4-5 varv på slingan i trav och galopp och jag stod i fältsits hela tiden, även i traven, så ca 50 minuter oavbruten fältsits fick jag igenom där (: Underskattar ibland hur bra balansträning det är att stå i fältsits i trav och att stå5/sitta5 i skritten utan att hålla i tyglar någon gång.

Kommentarer
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

Läste i Emmas blogg om din häst, gud vad jobbigt! Hur är han nu? Är han likadan om andra slår i bommar eller går på med spöet eller har det blivit någon förbättring under tiden du haft honom? & hur länge har du haft honom? :)

2010-07-01 @ 22:07:05
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Catago - Hästbloggen för dig!

åh nej stackars liten! ja det är hemskt vad de kan ha råkat ut för innan! :S

2010-07-02 @ 08:06:19
URL: http://catago.blogg.se/

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback