One week

Senaste veckan har inte varit så intressant. Jag provade ett nytt bett på Pizzan, som jag bestämt mig för att köpa om jag hittar det i rätt storlek.
Bettet är ett Myler. Deras kimblewick-modell med framåtvinklad port och en rundel i mitten som rullar lätt mot tungan på hästen när man gör en förhållning, detta för att få den att förstå att söka sig framåt nedåt är det bekvämaste, där den kan slappna av. (Detta Myler) Har ni tips om var det finns i strl 11,5 eller 12 så vore det bra! (;
Fick låna det här av Siri hur länge jag ville, men det är ett 13,5 - eftersom bettet är böjt efter mungipan så gör det ju inget att det är liiiite stort, det går inte dra ut åt sidan alls och rörligheten i bettet som gör att man kan påverka bara en sda i taget stoppar alla "såna problem".

Såklart har jag inte bettet för att jag har problem med att få honom dit ner, utan för att han lyssnar så jävla bra på det på hinder och bommar. Rider jag med en stabil hand och avspänd häst mot hindret så har han bara som ett vanligt bett i munnen, som går att pilla lite med, när han sedan börjar dra och jag gör en förhållning så har han viss hävstångseffekt + rundel som rullar mot tungan och inbjuder till att söka sig framåt nedåt. Vilket är skitbra på en häst som blir spänd och försöker sticka på ett hinder, tycker jag! Tack vare det här bettet har jag kunnat rida bomserier i galopp där han hållt en låg avslappnad form.

Jag tyckte det fungerade så bra så jag bad Siri hoppa Pizzan med det igår och se om hon höll med, och ja! Det gjorde hon verkligen. Han var superfin på det både på marken och hinder tyckte hon. Ett tag stod vi bara och skrattade åt honom, han har ju alltid fått blackout och varit livrädd för bommar och hoppning och bara skenat över allting (trauma från Holland), senaste tiden han jag kunnat hoppa honom då han har haft en skräckblandad förtjusning. Kul att hoppa, men lite stress kvar. Nu igår så var han hellugn, och han tyckte det var så himla kul! Bara lyste lycka om honom! (: Att vi skrattade var för att han lärde sig Siris bana, så när hon skulle ta om den för 3e eller 4e gången så kunde hon släppa tyglarna och han tog dem i rätt ordning (och i egen hastighet dock :P) själv. :P Hon fick alltså byta bana för att få bestämma vägen och tempot själv. Knäpphäst!


Här är en liten filmsnutt på dem från igår
.
Han missade att det var en bom över på det hindret han rev, syns att han blir lite studsig och ledsen precis efter rivningen, men han lugnar sig ju på bara ett par galoppsprång. (: Bara bra om han lär sig att kunna gå i en bom och riva utan att få panik, för på tävling om han river så lär han ju garanterat bli mer spänd och måste kunna hantera det även där.




Kommentarer
Postat av: Laila'

Söt häst :)

2010-10-12 @ 21:40:37
URL: http://lailaaziz.blogg.se/
Postat av: Catago - Hästbloggen för dig! - vinn biljetter till gbg horse show

åh ja det är verkligen hur skönt som helst :D har nog aldrig suttit på en häst som är så okomplicerad som honom så det är asgött ;)

2010-10-13 @ 08:04:28
URL: http://catago.blogg.se/
Postat av: Laila♥

skönt att det gick bra :)

2010-10-13 @ 10:34:33
URL: http://lailaaziz.blogg.se/
Postat av: Karro

varför ingen hjälm?

först har ni släpat upp hela banan och sen inte orkat ta på hjälmen ? ;o

2010-10-16 @ 20:40:08
URL: http://stockholmsponnyn.blogg.se/

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback