Hoppning av Pizzan.

Bytte jag ut min ritt på slingan på Pizzan till dressyr i måndags eftersom det blåste storm och jag hade allt annat än att åka av. Däremot så hoppade jag honom lite tisdags. Efter förra veckans sken-så-vi-nästan-går-omkull efter hindrena trots att han inte längre är rädd för hindret i sig så bestämde jag mig för att det är dags att betsla upp den lille besten.

Lånade ett pelham med korta skänklar och delta med rakt metall, och såklart kedja, av Eve. Han kändes riktigt fin att rida fram på på det, kom ihop riktigt fint med kroppen direkt.
Började med att trava över lite random utlagda bommar och kom sedan i galopp över 3 som låg ihop som en enda bred bom mellan två hinderstöd. Självklart tänder han lite på det, men lyssande fint tillbaka och samlade sig fint intill när jag tog i honom. Ju fler gånger ja kom ju snabbare ville han gå såklart, men det var först sista 2 gångerna som jag behövde ta en tydlig förhålling på honom då gångerna innan endast krävde att jag samlade ihop honom i samlad galopp med jämt stöd i handen när han såg bommarna.
Gick sedan vidare till att travhoppa ett litet kryss och då var han lite mer uppe i varv, lyssnade fint tillbaka men HAN tyckte nog att bettet var lite väl skarpt. Nästan så han blev förnämad när jag tog i honom. Lade då ned krysset till 4 travbomar och rullade runt på det, dock blev det lite för mycket bommar för hans hjärna och han tog lite travsats in i dem och galopperade ut efter 2. Efter att ha gått i skritt mot och börjat trava 2 steg framför första bommen och han gjort det fint så slutade jag för dagen.

Idag provade jag igen, dock inte med målet att hoppa honom. Utan markarbete, se om han var lika fin på bettet. Tyckte inte jag fick lika bra stöd idag vid framridningen, kan vara att han fattat lite vad bettet handlar om. Lindade in kedjan med vetflex (Siris tips) flera varv så den blev mjuk och lite gummiaktig mot hans huvud istället för kindkedjetunnel som ändå är rätt hårda.
Efter att ha ridit runt och han kändes lite bättre men fortfarande lite för lätt i handen så la jag ned honom lite lite (5cm) och kom på bommarna igen. Idag tog han det super direkt, som om han lärt sig vad som väntar om han drar på med det bettet, och sänkte nacken och höjde ryggen över bommarna. Gick så fint så jag fortsatte de 10 meter, eller var det var, efter bommarna mot ett räcke på ca. 60-70cm i trav. Gjorde det två gånger ur det varvet och två gånger på räcker direkt ur andra varvet. SUPERFIN! Gick i en hyffsad form ända fram till hindret, rätt så låg form fram till 5-6travsteg innan, sänkte nacken i språnget och höjde ryggen, fin lugn galopp i låg form efteråt.

Är riktigt glad att han accepterar det här så fort, hoppas det håller i sig och utvecklar sig ytterligare. Ska be Siri hoppa honom någon gång snart, så han får "hoppa av sig lite". Först ska jag prova lite fler pelham, se vilket han går bäst på. Lånat några av Siri och ytterligare ett av Ida, tror att gummit som han kan ha lite stöd på kan vara bra..



2008 och full sken över hindren på en tävling jag inte var säker på att överleva, avsprångspunkt ca 2-3m före varje hinder, landade ca 2-3m efter också, 20-40cm över varje (startade 2st 100cm), studs i kombinationen och massor fel för volter där jag inte hunnit svänga till hindren, aldrig nuddade ett enda hinder:


Kommentarer
Postat av: Catago - Hästbloggen för dig!

tack :D ja han är verkligen okomplicerad även om han är så stor, så det är väldigt skönt :)

2010-09-30 @ 12:09:13
URL: http://catago.blogg.se/

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback